k : تعداد گویه‌های پرسشنامه

 

: واریانس هر سوال

 

: واریانس مجموعه سوالات

 

جدول۳-۱: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ارزیابی عملکرد جانشین پروری

 

 

 

 

 

 

ضریب آلفای کرونباخ تعداد سوالات ۸۱۰/۰ ۳۲

۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

در مدیریت ، تحقیقات اغلب با سؤال و فرضیه شروع می‌شوند. فنون آمار استنباطی برای پاسخ به سوالات تحقیق‌،‌ همان فنون تخمین آماری هستند . بسیاری از تحقیقات مدیریتی از مرحله سؤال گذر کرده، به مرحله فرضیه می‌رسند . فرضیه حدس زیرکانه در خصوص پارامتر جامعه است . فنون آماری مناسب برای بررسی صحت یا سقم فرضیه‌ها ، ‌فنون «آزمون فرض آماری » هستند .

 

پس از جمع‌ آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و ورود داده های این پرسشنامه‌ها ،‌جهت تجزیه و تحلیل آن ها از روش های مختلف آماری ، استفاده شده است. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل فنون آمار توصیفی( شامل جداول فراوانی ، مقیاس لیکرت و … ) و فنون آمار استنباطی شامل آزمون تییک طرفه است. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز SPSS18 بوده است .

 

۳-۸- خلاصه و جمع بندی

 

در این فصل، پس از ارائه مقدماتی درباره پژوهش­های علمی و لزوم انجام آن ها به توضیحاتی در رابطه با نوع پژوهش پیش رو پرداخته شد. سپس جامعه آماری، نمونه گیری و فرمول مورد استفاده بیان گردید. هم چنین روش­های گردآوری اطلاعات مرور شده و بیان ­گردید که محقق برای پاسخ به سؤالات پژوهش چه روش­هایی را برای جمع ­آوری اطلاعات برگزیده است. هم چنین توضیح کاملی در رابطه با پرسشنامه تدوین شده به عنوان ابزار مهم گردآوری اطلاعات در این پژوهش ارائه گردید . درپایان نیز توضیحاتی ‌در مورد روش تجزیه و تحلیل داده ها ارائه شد .

 

فصل چهارم

 

تحلیل داده ها

 

۴-۱-مقدمه

 

معمولابررسی وسنجش کل جامعه­ پژوهش یا عملی ومقرون به صرفه نیست یا غیرممکن است ‌بنابرین‏ پژوهشگردرصدی ازاین جامعه رابه عنوان نمونه انتخاب می کندو مطالعه­ خود را روی آن انجام داده وبعد نتایج خود را به جامعه تعمیم می­دهد. به سخن دیگر، پژوهشگرجامعه را از نمونه استنباط می­ کند وبه همین دلیل ازآماره­هایی استفاده می­ کند که استنباط جامعه راامکان پذیرسازد. کاربرد نام آماراستنباطی نیزبه همین دلیل است آماره ای استنباطی برای برآورد جامعه وفرضیه آزمایی به کارگرفته می شوندودراین راستابه بررسی روابط بین متغیرها ، تفاوت موجود بین گروها یا آزمودنیهای مورد مطالعه وتاثیرمتغیرمستقل بروابسته می پردازند.

 

۴-۲-بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی

 

در این قسمت به ارائه آمار توصیفی، نمودارها و جداول ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه پرداخته می­ شود. ارائه آمار توصیفی از آن جهت مهم است که باعث شناخت بهتر از جامعه و ویژگی‌های عمومی آن و همچنین تحلیل بهتر ارتباط بین متغیرها می‌شود. در این تحقیق جنسیت، تحصیلات و وضعیت سابقه کاری عنوان سؤالات عمومی پژوهش در نظر گرفته شده‌اند.

 

۴-۲- آمار توصیفی

 

۴-۲-۱- جنسیت پاسخگویان

 

جدول (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت فراوانی درصد درصد تجمعی مرد ۶۶ ۷/۹۱ ۷/۹ زن ۶ ۳/۸ ۱۰۰ مجموع ۷۲ ۱۰۰

در شکل زیر توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان نشان داده شده است.

 

شکل (۴-۱) نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت

 

با توجه به جدول و نمودار فوق مشاهده می­ شود، بیشترین فراوانی پاسخگویان ۷/۹۱ درصد متعلق به مردان و کمترین فراوانی۲/۸ درصد را زنان تشکیل می‌دادند.

 

۴-۲-۲-مدرک تحصیلی پاسخگویان

 

جدول(۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک مدرک تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحصیلات فراوانی درصد درصد تجمعی دیپلم و کمترازدیپلم ۱۰ ۹/۱۳ ۹/۱۳ فوق دیپلم ۱۳ ۱/۱۸ ۹/۳۱ لیسانس ۳۸ ۸/۵۲ ۷/۸۴ فوق لیسانس و بالاتر ۱۱ ۳/۱۵ ۱۰۰ مجموع ۷۲ ۱۰۰

در شکل زیر توزیع فراوانی تحصیلات پاسخگویان نشان داده شده است.

 

شکل(۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک مدرک تحصیلی

 

با توجه به جدول و نمودار فوق وضعیت توزیع مدرک تحصیلی در پاسخگویان بیشترین فراوانی مربوط به مقطع لیسانس ۸/۵۲ ‌درصد و کمترین میزان ۹/۱۲ درصد متعلق به مقطع دیپلم و کمتر از دیپلم بوده می‌باشد.

 

۴-۲-۳- سن پاسخگویان

 

جدول(۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن فراوانی درصد درصد تجمعی ۲۰الی۲۵ ۲ ۸/۲ ۸/۲ ۲۵الی۳۰ ۲۲ ۶/۳۰ ۳/۳۳ ۳۰الی۴۵ ۴۱ ۹/۵۶ ۳/۹۰ بالای۴۵سال ۷ ۷/۹ ۱۰۰ مجموع ۷۲ ۱۰۰

در شکل زیر توزیع فراوانی سن پاسخگویان نشان داده شده است.

 

شکل( ۴-۳) نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان سن

 

با توجه به جدول و نمودار فوق وضعیت توزیع سن در پاسخگویان افراد با سابقه کاری بین ۳۰ الی۴۵ سال ۹/۵۶ درصد را تشکیل می‌دهد.

 

۴-۲-۴- سابقه کاری پاسخگویان

 

جدول(۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان به تفکیک سابقه کاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سابقه کاری فراوانی درصد درصد تجمعی کمتراز۵سال ۱۶ ۲/۲۲ ۲/۲۲ بین ۵الی۱۰سال ۳۰ ۷/۴۱ ۹/۶۳ بین۱۰الی۱۵سال ۸ ۱/۱۱ ۷۵ بالای۱۵سال ۱۸ ۷/۹ ۱۰۰ مجموع ۷۲ ۱۰۰

در شکل زیر توزیع فراوانی سابقه کاری پاسخگویان نشان داده شده است.

 

شکل( ۴-۳) نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان سابقه کاری

 

با توجه به جدول و نمودار فوق وضعیت توزیع سابقه کاری در پاسخگویان افراد با سابقه کاری بین ۵ الی۱۰ سال ۷/۴۱ درصد را تشکیل می‌دهد.

 

۴-۳- آزمون فرض نرمال بودن متغیرها:

 

قبل از تعیین نوع آزمون مورد استفاده به خصوص در آزمون­های مقایسه­ ای لازم است از نرمال بودن متغیرها مطمئن شویم. در صورتی که متغیرها نرمال باشند، استفاده از آزمون­های پارامتری توصیه می­ شود و در غیر این­صورت استفاده از آزمون­های معادل غیر پارامتری، مد­نظر قرار خواهد گرفت. لذا فرض ها به شرح زیر می‌باشند:

 

فرض صفر: متغیر تحت بررسی دارای توزیع نرمال است.

 

فرض مقابل: متغیر تحت بررسی دارای توزیع نرمال نیست.

 

جدول۴-۴: بررسی توزیع نرمال متغیر های پرسشنامه ( آزمون کلوموگروف اسمیرنوف)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرهای تحقیق پارامترهای نرمالb آماره Zکالموگروف اسمیرونف سطح معناداری میانگین انحراف معیار خط مشی ۹۱۶۷/۲۳ ۲۷۴۹۶۸/۳ ۲۸۹/۱ ۰۷۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...