مکارم (۱۳۸۷) پژوهشی با عنوان ” رابطه هزینه با بلوغ سیستم کیفیت ” انجام داد. نتایج این تحقیق بر آن است تا تأیید کند که در مراحل مختلف بلوغ سیستم کیفیت در یک سازمان، هزینه-های کیفیت به صورت منظم و قاعده‌مند تغییر می‌کند و نیز رابطه‎ای میان سطح بلوغ سیستم کیفیت و رشد فروش و سود وجود دارد. جهت بررسی روابط مذکور ابزار پیمایش میان مدیران مالی شرکت های دارای گواهینامه مدیریت کیفیت توزیع گردید. بررسی این روابط با بهره گرفتن از روش همبستگی صورت گرفته است. ‌بر اساس آزمون های انجام شده، وجود رابطه میان کل هزینه های کیفیت و نیز هزینه های پیشگیری و رفع نقص داخلی از یک سو و سطح بلوغ سیستم کیفیت از سوی دیگر، تأیید شد اما وجود رابطه میان سطح بلوغ سیستم کیفیت و هزینه های ارزیابی و رفع نقص داخلی تأیید نگردید (مکارم، ۱۳۷۸).

 

فلاح نژاد و دارابی (۱۳۸۸) به ارزیابی موانع توسعه هزینه‎های کیفیت درصنعت محصولات شیمیایی پرداختند. نتایج این تحقیق بیانگر این واقعیت است که غالباً مدیران و مسئولین حسابداری فاقد توانایی کافی جهت انتقال اطلاعات مالی به مدیران تصمیم‎گیرنده هستند. دراغلب این سازمان‌آموزش‌ها نقش امورمالی صرفاً در کنترل دریافت‌آموزش‌ها و پرداخت‌آموزش‌ها و ثبت وقایع به منظور جواب- ‎گویی به الزامات قانونی خلاصه گردیده و کمتر به حسابداری مدیریت و سیستم‎هایی مانند هزینه‎یابی کیفیت به عنوان ابزار مدیریت جهت کنترل هزینه ها و برنامه‎ ریزی توجه شده است (فلاح نژاد و دارابی، ۱۳۸۸).

 

پورزرندی، مینویی و بیگدلی(۱۳۸۹) پژوهشی باموضوع طراحی الگوی شناسایی و محاسبه هزینه های کیفیت در صنایع خودروسازی انجام دادند. در این تحقیق به طراحی الگویی برای شناسایی و محاسبه هزینه ها‌ی کیفیت در یکی از سالن‌‎های تولیدی شرکت صنعتی ایران خودرو پرداخته شده است. به طوری ‌که ابتدا عناصر هزینه‌آموزش‌ها‌ی کیفیت در چهار گروه هزینه‎های پیشگیری، هزینه های ارزیابی و آزمون و هزینه‎های ناشی از خطاهای داخلی و خارجی تفکیک و طبقه بندی شدند. شناسایی فعالیت‎‌های بدون ارزش افزوده و هزینه‎های پنهان کیفیت است و در نهایت این سیستم برای مدیران امکان اخذ تصمیمات دقیق‎‌تر در جهت بهبود سیستم‌‎های کیفیت سازمان را فراهم می ‌آورد (پورزرندی و همکاران، ۱۳۸۹).

 

درمطالعه موردی بر رفتار هزینه‎های کیفیت در شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو(۱۳۹۰)، یافته‌آموزش‌ها آشکار می‎سازد که می‎توان با کنترل هزینه‎های پیشگیری وارزیابی، روند هزینه‎های شکست را تحت کنترل درآورد، همچنین می توان درخصوص وضعیت ضایعات و دوباره ‎کاری ها و نسبت آن با هزینه‎های کنترل کیفیت، اظهار نظر نمود. نمودار به دست آمده می‌تواند موید رابطه معکوس طرح شده توسط جوران باشد که بیان می‎نماید هزینه های پیشگیری و ارزیابی رابطه معکوس با هزینه‎های شکست دارد (تحقیقات شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو،۱۳۹۰ ).

 

ایزدی نیا و کمالی (۱۳۹۲) در مطالعه ای به بررسی تاثیر اجرای سیستم هزینه یابی کیفیت بر مدیریت هزینه در شرکت پالایش گاز فجر جم پرداختند. یافته های پژوهش بیانگر وجود یک همبستگی منفی بین هزینه های پیشگیری، ارزیابی و سود سازمان با هزینه های خطای درون سازمانی و برون سازمانی می‌باشد که با افزایش کوشش ها به سمت فعالیت های پیشگیری و ارزیابی هزینه های خطای درون سازمانی و برون سازمانی کاهش پیدا می‌کند و با به کار گیری سیستم اطلاع رسانی و گزارشگری هزینه یابی کیفیت امر مدیریت بر هزینه ها به منظور کاهش خطا در سازمان و به دنبال آن کاهش در مجموع هزینه ها و افزایش درآمد فروش گاز تسهیل خواهد شد (ایزدی نیا و کمالی، ۱۳۹۲).

 

معروف خانی (۱۳۹۲) معتقد است که کیفیت به هزینه های پایین تر منجر می‌گردد و برای کاهش هزینه ها، توجه کردن صرف به فعالیت های پیشگیرانه کافی نیست بلکه داشتن نگرش جامع به هزینه فعالیت ها و نتایج حاصل از انجام آن ها مهم می‌باشد (معروف خانی،۱۳۹۲ ).

 

۲-۱۳٫ خلاصه وجمع بندی

 

به طور کلی این فصل شامل دو بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق می‌باشد. در بخش مبانی نظری هزینه های کیفیت و اجزای آن (هزینه‎های پیشگیری، هزینه‎های ارزیابی، هزینه‎های شکست داخلی و هزینه‎های شکست خارجی) کیفیت و انواع مدل های هزینه‎های کیفیت، انواع روش های جمع ‎آوری هزینه‎های کیفیت و عوامل مؤثر بر هزینه‎های کیفیت مورد بحث قرار گرفت.

 

در تحقیق حاضر برای جمع ‎آوری هزینه‎های کیفیت از روش سنتی و مدل مورد استفاده برای تعیین هزینه‎های کیفیت نیز مدلPAF می‎باشد.

 

در بخش پیشینه تحقیق نیز یافته‎های تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور در زمینه هزینه‎های کیفیت ارائه شده است.

 

فصل سوم

 

روش تحقیق

 

۱-۳٫ مقدمه

 

امروزه جهت انجام تحقیقات به ندرت می‎توان بدون استفاده از روش های آماری اقدام به تفسیر، تبیین و تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات و پژوهش‎های علمی کرد. اگر اطلاعات را از مهمترین ابزار تصمیم گیری بدانیم، علم آمار که با پردازش داده‌آموزش‌ها و تبدیل آن ها به اطلاعات مورد نیاز امکان تصمیم‎گیری را فراهم می‌کند یکی از مهمترین علوم محسوب خواهد شد. برای تفسیر و تبیین و تحلیل نتایج و آزمون فرضیات از علم آمار، نرم افزارهای آماری و برنامه‎های آماری استفاده خواهد شد.

 

فصل سوم به بررسی روش اجرای تحقیق مربوط می شود. ابتدا نوع تحقیق از نظر روش شناسی مشخص شده است و سپس جامعه آماری و مشخصات آن، حجم نمونه مورد نیاز و روش نمونه گیری، روش جمع ‎آوری داده ها، پایایی و روایی ابزار و همچنین روش آماری مورد استفاده در این تحقیق به طور مفصل شرح داده شده است.

 

۳-۲٫ روش شناسی تحقیق

 

تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی هدف و ماهیت و روش تقسیم بندی می­شوند.

 

۳-۲-۱٫ دیدگاه هدف

 

در یک تقسیم‌بندی کلی گونه‌های پژوهش را از نظر هدف می‌توان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

 

پژوهش‌های بنیادی[۵۴]

 

پژوهش‌های کاربردی[۵۵]

 

پژوهش‌های تحقیق و توسعه‌ای[۵۶]

 

پژوهش‌های بنیادی به منظور ایجاد، پالایش و توسعه نظریه ها انجام می‌گیرند و مسئله آن‌ ها از حوزه اجرایی و واقعی ناشی نمی‌شود. هدف اساسی این نوع پژوهش‌ها، آزمون نظریه های کلی و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است.

 

پژوهش‌های کاربردی، پژوهش‌هایی هستند که در آن‌ ها نظریه ها، قانون‌ها، اصل‌ها و فن‌هایی که در پژوهش‌های بنیادی تدوین می‌شوند برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار گرفته می‌شوند. این نوع پژوهش‌ها بیشتر بر مؤثرترین اقدام‌ها تأکید دارند و شناسایی علت‌ها را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.

 

هدف پژوهش‌های تحقیق و توسعه‌ای، ارائه یا آزمون نظریه ها نیست، بلکه توسعه محصول (کالا و خدمات) یا فرایندهای جدید است. معمولاً در این نوع پژوهش محصول پس از تکمیل در شرایط واقعی (کاربردی) امتحان شده و اصلاح‌های لازم تا رسیدن به یک میزان خاص اثربخشی بر آن‌ ها اعمال می‌گردد (خاکی، ۱۳۹۱).

 

با توجه ‌به این تقسیم بندی، پژوهش حاضر در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در این تحقیق شناسایی رابطه بین هزینه‎های کیفیت و کیفیت می‎تواند اطلاعات مفیدی را در زمینه ارائه تصویر شفاف‎تر و قابل اتکاتر در اختیار استفاده ­کنندگان از این اطلاعات قرار دهد.

 

۳-۲-۲٫ دیدگاه ماهیت و روش

 

از دیدگاه ماهیت و روش، این تحقیق از نوع توصیفی، مطالعه موردی و همبستگی می‎باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...