پایان نامه -تحقیق-مقاله | – 4 |
مکارم (۱۳۸۷) پژوهشی با عنوان ” رابطه هزینه با بلوغ سیستم کیفیت ” انجام داد. نتایج این تحقیق بر آن است تا تأیید کند که در مراحل مختلف بلوغ سیستم کیفیت در یک سازمان، هزینه-های کیفیت به صورت منظم و قاعدهمند تغییر میکند و نیز رابطهای میان سطح بلوغ سیستم کیفیت و رشد فروش و سود وجود دارد. جهت بررسی روابط مذکور ابزار پیمایش میان مدیران مالی شرکت های دارای گواهینامه مدیریت کیفیت توزیع گردید. بررسی این روابط با بهره گرفتن از روش همبستگی صورت گرفته است. بر اساس آزمون های انجام شده، وجود رابطه میان کل هزینه های کیفیت و نیز هزینه های پیشگیری و رفع نقص داخلی از یک سو و سطح بلوغ سیستم کیفیت از سوی دیگر، تأیید شد اما وجود رابطه میان سطح بلوغ سیستم کیفیت و هزینه های ارزیابی و رفع نقص داخلی تأیید نگردید (مکارم، ۱۳۷۸).
فلاح نژاد و دارابی (۱۳۸۸) به ارزیابی موانع توسعه هزینههای کیفیت درصنعت محصولات شیمیایی پرداختند. نتایج این تحقیق بیانگر این واقعیت است که غالباً مدیران و مسئولین حسابداری فاقد توانایی کافی جهت انتقال اطلاعات مالی به مدیران تصمیمگیرنده هستند. دراغلب این سازمانآموزشها نقش امورمالی صرفاً در کنترل دریافتآموزشها و پرداختآموزشها و ثبت وقایع به منظور جواب- گویی به الزامات قانونی خلاصه گردیده و کمتر به حسابداری مدیریت و سیستمهایی مانند هزینهیابی کیفیت به عنوان ابزار مدیریت جهت کنترل هزینه ها و برنامه ریزی توجه شده است (فلاح نژاد و دارابی، ۱۳۸۸).
پورزرندی، مینویی و بیگدلی(۱۳۸۹) پژوهشی باموضوع طراحی الگوی شناسایی و محاسبه هزینه های کیفیت در صنایع خودروسازی انجام دادند. در این تحقیق به طراحی الگویی برای شناسایی و محاسبه هزینه های کیفیت در یکی از سالنهای تولیدی شرکت صنعتی ایران خودرو پرداخته شده است. به طوری که ابتدا عناصر هزینهآموزشهای کیفیت در چهار گروه هزینههای پیشگیری، هزینه های ارزیابی و آزمون و هزینههای ناشی از خطاهای داخلی و خارجی تفکیک و طبقه بندی شدند. شناسایی فعالیتهای بدون ارزش افزوده و هزینههای پنهان کیفیت است و در نهایت این سیستم برای مدیران امکان اخذ تصمیمات دقیقتر در جهت بهبود سیستمهای کیفیت سازمان را فراهم می آورد (پورزرندی و همکاران، ۱۳۸۹).
درمطالعه موردی بر رفتار هزینههای کیفیت در شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو(۱۳۹۰)، یافتهآموزشها آشکار میسازد که میتوان با کنترل هزینههای پیشگیری وارزیابی، روند هزینههای شکست را تحت کنترل درآورد، همچنین می توان درخصوص وضعیت ضایعات و دوباره کاری ها و نسبت آن با هزینههای کنترل کیفیت، اظهار نظر نمود. نمودار به دست آمده میتواند موید رابطه معکوس طرح شده توسط جوران باشد که بیان مینماید هزینه های پیشگیری و ارزیابی رابطه معکوس با هزینههای شکست دارد (تحقیقات شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو،۱۳۹۰ ).
ایزدی نیا و کمالی (۱۳۹۲) در مطالعه ای به بررسی تاثیر اجرای سیستم هزینه یابی کیفیت بر مدیریت هزینه در شرکت پالایش گاز فجر جم پرداختند. یافته های پژوهش بیانگر وجود یک همبستگی منفی بین هزینه های پیشگیری، ارزیابی و سود سازمان با هزینه های خطای درون سازمانی و برون سازمانی میباشد که با افزایش کوشش ها به سمت فعالیت های پیشگیری و ارزیابی هزینه های خطای درون سازمانی و برون سازمانی کاهش پیدا میکند و با به کار گیری سیستم اطلاع رسانی و گزارشگری هزینه یابی کیفیت امر مدیریت بر هزینه ها به منظور کاهش خطا در سازمان و به دنبال آن کاهش در مجموع هزینه ها و افزایش درآمد فروش گاز تسهیل خواهد شد (ایزدی نیا و کمالی، ۱۳۹۲).
معروف خانی (۱۳۹۲) معتقد است که کیفیت به هزینه های پایین تر منجر میگردد و برای کاهش هزینه ها، توجه کردن صرف به فعالیت های پیشگیرانه کافی نیست بلکه داشتن نگرش جامع به هزینه فعالیت ها و نتایج حاصل از انجام آن ها مهم میباشد (معروف خانی،۱۳۹۲ ).
۲-۱۳٫ خلاصه وجمع بندی
به طور کلی این فصل شامل دو بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق میباشد. در بخش مبانی نظری هزینه های کیفیت و اجزای آن (هزینههای پیشگیری، هزینههای ارزیابی، هزینههای شکست داخلی و هزینههای شکست خارجی) کیفیت و انواع مدل های هزینههای کیفیت، انواع روش های جمع آوری هزینههای کیفیت و عوامل مؤثر بر هزینههای کیفیت مورد بحث قرار گرفت.
در تحقیق حاضر برای جمع آوری هزینههای کیفیت از روش سنتی و مدل مورد استفاده برای تعیین هزینههای کیفیت نیز مدلPAF میباشد.
در بخش پیشینه تحقیق نیز یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور در زمینه هزینههای کیفیت ارائه شده است.
فصل سوم
روش تحقیق
۱-۳٫ مقدمه
امروزه جهت انجام تحقیقات به ندرت میتوان بدون استفاده از روش های آماری اقدام به تفسیر، تبیین و تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات و پژوهشهای علمی کرد. اگر اطلاعات را از مهمترین ابزار تصمیم گیری بدانیم، علم آمار که با پردازش دادهآموزشها و تبدیل آن ها به اطلاعات مورد نیاز امکان تصمیمگیری را فراهم میکند یکی از مهمترین علوم محسوب خواهد شد. برای تفسیر و تبیین و تحلیل نتایج و آزمون فرضیات از علم آمار، نرم افزارهای آماری و برنامههای آماری استفاده خواهد شد.
فصل سوم به بررسی روش اجرای تحقیق مربوط می شود. ابتدا نوع تحقیق از نظر روش شناسی مشخص شده است و سپس جامعه آماری و مشخصات آن، حجم نمونه مورد نیاز و روش نمونه گیری، روش جمع آوری داده ها، پایایی و روایی ابزار و همچنین روش آماری مورد استفاده در این تحقیق به طور مفصل شرح داده شده است.
۳-۲٫ روش شناسی تحقیق
تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی هدف و ماهیت و روش تقسیم بندی میشوند.
۳-۲-۱٫ دیدگاه هدف
در یک تقسیمبندی کلی گونههای پژوهش را از نظر هدف میتوان به سه دسته زیر تقسیمبندی کرد:
پژوهشهای بنیادی[۵۴]
پژوهشهای کاربردی[۵۵]
پژوهشهای تحقیق و توسعهای[۵۶]
پژوهشهای بنیادی به منظور ایجاد، پالایش و توسعه نظریه ها انجام میگیرند و مسئله آن ها از حوزه اجرایی و واقعی ناشی نمیشود. هدف اساسی این نوع پژوهشها، آزمون نظریه های کلی و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است.
پژوهشهای کاربردی، پژوهشهایی هستند که در آن ها نظریه ها، قانونها، اصلها و فنهایی که در پژوهشهای بنیادی تدوین میشوند برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار گرفته میشوند. این نوع پژوهشها بیشتر بر مؤثرترین اقدامها تأکید دارند و شناسایی علتها را کمتر مورد توجه قرار میدهند.
هدف پژوهشهای تحقیق و توسعهای، ارائه یا آزمون نظریه ها نیست، بلکه توسعه محصول (کالا و خدمات) یا فرایندهای جدید است. معمولاً در این نوع پژوهش محصول پس از تکمیل در شرایط واقعی (کاربردی) امتحان شده و اصلاحهای لازم تا رسیدن به یک میزان خاص اثربخشی بر آن ها اعمال میگردد (خاکی، ۱۳۹۱).
با توجه به این تقسیم بندی، پژوهش حاضر در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد. هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در این تحقیق شناسایی رابطه بین هزینههای کیفیت و کیفیت میتواند اطلاعات مفیدی را در زمینه ارائه تصویر شفافتر و قابل اتکاتر در اختیار استفاده کنندگان از این اطلاعات قرار دهد.
۳-۲-۲٫ دیدگاه ماهیت و روش
از دیدگاه ماهیت و روش، این تحقیق از نوع توصیفی، مطالعه موردی و همبستگی میباشد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-09-20] [ 06:00:00 ب.ظ ]
|